فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

حضرت آدم و نماز

بسم الله الرحمن الرحیم

در تفسیر علی بن ابراهیم قمی در ذیل آیه فتلی ادم من ربه کلمات روایتی از امام صادق ع نقل شده که در فرازی از آن تصریح شده به این که حضرت آدم پس از اقامه نماز عصر جبرئیل بر نازل شد و کلمات توبه را به اذن حق به وی تعلیم داد و این خود نشان دهنده این معنی است که نماز از جانب خداوند عنوان عبادتی بزرگ در زمان آدم ابوالبشر ع مطرح بوده است و شریعت آن حضرت از نماز خالی نبوده است.

همچنین مرحوم شیخ حر عاملی ره در کتاب شریف وسائل الشیعه روایتی را از قول امام صادق ع نقل می کنند که چون حدیث مفصل می باشد فرازهایی از ترجمه آن را نقل می کنیم:

زمانی که ادم ع از بهشت هبوط نمود نشان (خال) سیاهی تمام بدنشان را فرا گرفت. پس اندوه حضرتش زیاد شد و بر آنچه آشکار شده بود گریست. جبرئیل آمد و گفت چرا گریه می کنی؟ ای آدم!

گفت: از این خال و نشان سیاهی که در من آشکار گشته است.

گفت: ای آدم! نماز بخوان این زمان، نماز اولی است پس حضرت نماز را به جا آوردند پس نشان سیاه از سر آن حضرت به گردنشان رسید. بعد دوباره جبرئیل آمد و گفت حال زمان نماز دوم است پی حضرتش نماز دوم را اقامه نمودند. نشان سیاه به قسمت شکم آن حضرت رسید (جای ناف) و همین طور بعد از نماز سوم یه زانوها و بعد از نماز چهارم به پاها و پس از خواندن نماز پنجم به کلی نشان و خال سیاه از بین رفت.

آنگاه جبرئیل گفت: ای آدم! مثل فرزند تو به این نماز، مانند مثل توست به این نشان و خال سیاه. از فرزندان تو آن کسی که در هر شبانه روز نمازهای پنجگانه را بخواند از گناهانش رهایی می یابد. همانگونه که تو از این نشان و خال سیاه رهایی یافتی.

وسایل الشیعه/3/9و10

و نیز امام ششم ع در جایی دیگر می فرمایند: هنگامی که آدم ابوالبشر از دنیا رفت فرزندانش از جانب حق، دستور یافتند که قبل از دفن آدم ع بر او نماز گزارند. فرزندش هبه الله به جبرئیل گفت: ای فرستاده حق پیش قدم شو، تا بر جنازه این مرد نمازگزارده شود.

فرشته پاسخ داد خداوند ما را به سجده پدرت امر کرده است و هم اکنون در شان ما نیست که بر نیکو ترین فرزند وی مقدم شویم، بر ما پیشی گیر و پنج تکبیر به جنازه بخوان پس از این عمل هبه الله نماز خواندن بر جنازه تمام انسانها در همه ادیان الهی امر واجبی گردید.

بحار الانوار/11/260

به هر حال مساله نماز حتی بر جنازه انسان از اولین روزگار جزء واجبات دینی و فرائض الهی بوده است.

التماس دعا به مقادیر فراوان

به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

یا علی

 

 

یک نظر بگذارید


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php on line 201