فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

ادامه درس دوم نماز – اخلاص

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث در رابطه با اخلاص بود.
گفتیم که عمل خالصانه یعنی عملی که در آن غیر خدا وجود ندارد. اخلاص یعنی فقط و فقط برای خدا و بخاطر خدا کاری را انجام دادن.
برای روشن شدن عدم قبولی عمل ریاکارانه باید گفت که عملی که در آن ریا باشد مثل یک چیز یک بار مصرف می باشد. مانند یک باطری یا دستمال کاغذی
اگر انسان در دنیا آن را برای غیر خدا و جلب توجه غیر خدا مصرف کرد این عمل مصرف شده و تمام گردیده. لذاست که فردای قیامت وقتی انسان ادعا می کند که خدایا من در دنیا فلان کار خیری را انجام داده ام حال مزدش را می خواهم.
ندا می رسد که برای هر کس که انجام دادی برو مزدش را از او بگیر. برای ما که نکردی برو از کسی مطالبه کن که به حساب او واریز کرده ای.
ایاک نعبد یعنی تعهد کردن با خداوند که خدایا ما تعهد می کنیم که فقط و فقط برای تو و بخاطر تو می گوییم و عمل می کنیم.
همه اسلام و دین و ایمان خلاصه شده در نماز و نماز خلاصه شده در ایاک نعبد.(خدایا فقط تو)
پس نتیجه می گیریم که خداوند, پیامبر, دین, ایمان, اسلام, قرآن, دعا, همه و همه در ایاک نعبد خلاصه شده است.
حال نمازگزار تا در نمازش انسانی راستگو و درستکار نباشد و به تعهدش عمل نکند اعمالش پذیرفته نیست.
هزاری انسان نماز بخواند, زیاد بخواند, با غلظت بخواند ولی صداقت نداشته باشد نه تنها نمازش قبول نیست بلکه اعمالش نیز قبول نمی شود.
چرا؟
چون اصل در عمل نیت است و چون در نیتش غیر خدا مطرح است عملش قبول نمی شود.
شیطان زمانی که از عرش رانده شد گفت: فبعزتک لاعوانهم اجمعین
خدایا به عزت و جلالت سوگند که همه بندگانت را اغفال می کنم الا عبادک المخلصین. مگر کسانی که نیتهایشان شفاف است و در آنها نفوذ امکان ندارد.
و به اصطلاح چوب شیطان در مقابل انسانهای مخلص افتاده است.
پس یکی از درسهای کلاس نماز اخلاص است و ما هر روز ده مرتبه در سخن گفتن با خداند تعهد می کنیم که خدایا ما به تو قول می دهیم که در عملکردمان در برابر تو مخلص باشیم و همه جا تو را ببینیم و بس.
حال همین یک نکته را اگر انسان در زندگی خود رعایت کند گرفتار فحشاء و منکر و گناه و دروغ, نفاق و دورویی نمی شود و با این اوصاف است که این جمله محقق می شود:
ان الصلوه تنها عن الفحشاء و المنکر
قضیه صراط المستقیم در سایه ایاک نعبد عمل نمودن است که دارای دو مرحله می باشد:
1. یکی طبق فرمان خدا عمل نمودن
2. دیگری خالصانه عمل نمودن
رعایت ایاک نعبد در جامعه یکی از آثارش این است که انسان سراغ کار خیر که رفت چون فقط خدا را می بیند هر گونه شرایط, برخورد و جریانی که پیش بیاید دلسرد نمی شود.
حضرت امام ره در این باره می فرمایند: کار برای خدا دلسردی ندارد. چرا که همینکه می داند که کسی هست که او را می بیند و عملش را بدون نتیجه نمی گذارد برای او کافیست.
یکی از بازتابهای عمل نمودن به ایاک نعبد و درس اخلاص (فقط خدا را دیدن) در جامعه و در محیطهای اداری است.
در برخورد با ارباب رجوع, وقتی انسان فقط خدا برایش مطرح بود ضعیف و قوی برای او یکسان است. آشنا و نا آشنا برای او یکسان است.
فقیر و غنی, رییس و مرئوس همه یکساندد و این یکی از مشخصه های و خصوصیتهای حکومت عدل علی و مهدی موعود است.
جامعه ای که در آن همه احساس آزادی می کنند, احساس راحتی می کنند.
این خود یکی از بهترین راههای اصلاح جامعه و از بین بردن تبعیض است.
اما…..
اما…..
اما…..
اگر پای حساب پیش آمد آنوقت معلوم می شود که چقدر از مردم واقعا اهل نماز هستند و چقدر نماز در جمعه ما جایگاه دارد.
قال رسول الله: الصلوه معراج المومن
یعنی:
فاصله گرفتن از دنیای مادی و گام نهادن در دنیای معنویت و بسوی خدا رفتن و غیر خدا را ندیدن و بسوی او پرواز کردن و خدا را دیدن و غیر خدا را ندیدن.
چرا که غیر خدا مانند وزنه هایی هستند که بر دست و پای انسان بسته می شوند و جلوی صعود را می گیرد.
و به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
التماس دعا
یا علی

یک نظر بگذارید


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php on line 201