فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

تاثير نماز بر آرامش عضلات

بسم الله الرحمن الرحیم


گروهي از نويسندگان مسلمان كوشيده اند، در حركات حين نماز اعم از قيام و قعود و ركوع و سجود جنبه هايي از

نرمش عضلاني و ورزش بدني را بجويند و ان را با نرمش هاي متداول ديگر كه منجر به استراحت و امادگي

عضلاني مي شوند، مقايسه كنند. اما ديدگاه ما به آرامش عضلاني ناشي از نماز، از دريچه ديگري است.

گروهي از نويسندگان مسلمان كوشيده اند، در حركات حين نماز اعم از قيام و قعود و ركوع و سجود جنبه هايي از

نرمش عضلاني و ورزش بدني را بجويند و ان را با نرمش هاي متداول ديگر كه منجر به استراحت و امادگي

عضلاني مي شوند، مقايسه كنند. اما ديدگاه ما به آرامش عضلاني ناشي از نماز، از دريچه ديگري است.
دانش پزشكي امروزه به اثبات رسانده است كه اگر شخصي در ساعت حدود 10 شب بخوابد و حدود 5 صبح از

خواب بيدار شود (يعني حدود 7 ساعت خواب) در ساعت حدود 1 بامداد، در بدن او برخي مواد شيميايي شبه

مورفين كه به عنوان گروهه اندورفين ها و آنكفالين ها نامگذاري شده اند، ترشح مي شوند كه اين مواد اثر مستقيم

بر روي قسمتهاي مختلف بدن از جمله عضلات اسكلتي دارند و منجر به راحتي (RELAXATION) عضلاني، در طول

روز آينده براي فرد مي شوند.(1)
اما چنانچه شخص در ساعت حدود 12 شب بخوابد و صبح روز بعد ساعت 10 صبح از خواب برخيزد (يعني حدود 10

ساعت خواب) اندروفين ها و آنكفالين ها بر خلاف حالت گذشته افزايش ترشح كافي پيدا نمي كنند و در نتيجه اين

امر، سبب مي شود با اين كه اين شخص حدود 3 ساعت بيشتر از شخص قبلي خوابيده است، از آرامش و

استراحت عضلاني به اندازه كافي بهره مند نشود.
و درست به همين علت است كه هر چه خواب انسان بيشتر ادامه پيدا كند و مثلا تا ساعت 10 صبح به درازا بكشد،

احساس خستگي و كوفتگي عضلاني پس از آن بيشتر خواهد بود. (اينجوری فكر كنم بشه تو جامعه گشت و اهل

اينترنت رو شناسايی كرد.  داخل پرانتز خاطره ای به ذهنم رسيد. مدتی پيش خدمت يكی از اهالی ديار معنا

رسيدم. از بزرگوار خواستم كه نصيحتی صرفا برای حقير بكنند كه در جواب فرمودند: شما شبها رو طولانی می

كني،  از بسياری از فيضهای الهی محروم می ماني.  شبها را طولانی نكن.==> تو خود حديث مفصل بخوان از اين

مجمل)
و اما فريضه نماز با اثر درخشان و بي نظيري كه در ايجاد بهداشت خواب دارد (و به جنبه هايي از آن در شماره هاي

گذشته اشاره نموديم) در اين مورد نيز نقش بسيار موثري ايفا مي كند. چرا كه نماز صبح ضمن ايجاد الزام و وجوب

براي سحر خيزي، انسان را خود بخود به سوي يك آرامش عضلاني ناشي از مواد شيميايي درونزاد، سوق مي

دهد.
بزرگان عرصه علم و انديشه مانند استاد مطهري ره نيز برنامه زندگي خود را مبناي خوابيدن در ساعت حدود 10

شب و برخاستن از خواب، حدود نيم ساعت قبل از اذان صبح تنظيم كرده بودند(2) تا از مواهب خدا دادي و بي حد و

حصر نماز، حداكثر فيض و بهره را ببرند.
خوشا به سعادتشان
۱. مبحث فشار خون در حاملگي، تدريس آقاي دكتر عبد الرسول اكبريان-استاد جراحي زنان دانشگاه علوم پزشكي

ايران
۲. طهارت روح (نماز در آثار شهيد مطهري)-خاطره آقاي علي لاريجاني


40 نكته پزشكي پيرامون نماز
دكتر مجيد ملك محمدي


و به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
التماس دعا
يا علي

 

یک نظر بگذارید