فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

تاريخچه تقليد

بسم رب الحليم الجبار

سلام!

راستش در مورد تقليد حرف زياده…

اما اين يادداشت را آخرين يادداشت در مورد تقليد قرار مي دهم.

تاريخچه تقليد:

قسمت اول:

در زمان رسول خدا ص که به دو قسمت در مکه و در مدينه تقسيم مي شود.

در مکه غير از مسئله نماز، برنامه عملي خاصي ندارد. ما بقي اعتقادي است که حول توحيد و معاد مي چرخد.

در مدينه آرام آرام تعداد مسلمين زياد مي شود و احکام عملي ديگري (روزه، حج، زکات، امر به معروف، نهي از منکر و …) بوجود مي آيد و احکام آن توسط وحي نازل مي شده که باز هم مردم احکام خود را از پيامبر مي پرسيدند.

قسمت دوم:

بعد از پيامبر تا ??? سال (زمان امام صادق عليه السلام) بيشتر مردم احکامشان را از اهل بيت ع مي گرفتند.

امير المومنين ع بعد از رحلت پيامبر کتابي با نام الجامعه نوشتند که سينه به سينه چرخيد و اکنون به دست امام زمان عج مي باشد که ائمه  نيز احکام را از آن کتاب بيان مي کردند.

در زمان ??? ساله اول بعد از پيامبر ص به علت ممنوعيت کتابت حديث تنها کتابهاي نوشته شده توسط اهل بيت پيامبر ص، امامان معصوم ع و سلمان و ابوذر وجود دارد.

(اين قسمت يه خورده دقت کنيد.)

قسمت سوم:

 ??? ساله دوم ( از زمان امام صادق ع تا زمان امام عصر عج)

خصوصيت اين قسمت:

– جمعيت مسلمانان زياد شده.

– جغرافيا بزرگ شده و مسائل هم زياد شده است.

– ضمنا افراد غرض دار احاديث جعلي را وارد احاديث اصلي کردند.

به علت به وجود آمدن احاديث جعلي بنا به گفت و شنودي که بين امام صادق ع و يکي از ياران رخ مي دهد اينگونه عمل مي کنيم.

اول هر کدام که به قران نزديک تر باشد را مي پذيريم–> اگر هر دو يكسان بود هر كدام را كه راوي موثق تري دارد را قبول مي كنيم.–> اگر باز هر دو يكسان بودند هر كدام را كه در آن جنبه احتياط رعايت شده است را قبول مي كنيم–> اگر باز يكسان بودند امام مي فرمايند: در اين مورد خود انسان تصميم مي گيرد كه به كدام حديث عمل كند.

(به خاطر اين تصميم گيري است كه بين علما اختلاف حكم پيش مي ايد.)

به دلايل بالا (زياد شدن جمعيت مسلين، بزرگ شدن جفرافيا و ورود احاديث جعلي) امام چهارچوبي را معين مي كنند كه در پايان ميتوان به فتواي خود عمل كند و از اينجاست كه ارام ارام باب اجتهاد و تقليد پيش مي ايد.

قسمت چهارم:

تا زمان امام حسن عسكري ع به هر حال امام معصوم در بين مردم است اما در زمان غيبت امام مي فرمايند:

در زمان احداث مسائل جديد به مجتهد رجوع كنيد.

نكته:

تقليد به اين معنا نيست كه: كور شو! كر شو! هر چه گفته شد انجام ده!

هر جايي كه مقلد يقين كرد كه اشتباه است مي تواند مخالفت كند.

تقليد به معناي كور شدن فهم نيست.

(اما مد نظر داشته باشيد:

اولا: يقين يعني ????

يعني حتي يه ريزه كوچولو كوچولو هم احتمال غلط بودن را ندهد.

ثانيا و مهما: منطقي به اين نتيجه برسد كه اين حكم غلط است نه اينكه چون با ميل او سازگار نيست بگويد يقين كردم كه مجتهد اشتباه كرده است.

حتي زماني كه مقلد از مجتهد خود گناهي ديد مي تواند صرف نظر كند. )

تقليد صرفا در فروع دين است در اصول دين تقليد نداريم.

 

اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا

و به بركت صلوات بر محد و ال محمد

التماس دعا

يا علي

یک نظر بگذارید