فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

چرا بايد نماز بخوانيم؟

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی بحق الحسين اشف صدر الحسين بظهور الحجه

عنوانهای یادداشت قبلی از این قرار بود که:


اولین پیام نهضت عاشورا که سایه انداز همه پیامهای می باشد نماز است.


دین حسین در نماز حسین است.


حال حسینی کسی است که به نماز علاقه دارد و به آن عشق می ورزد و ادای نماز توسط وی صرفا برای این نیست که در زمره افراد تارک الصلوه قرار نگیرد. و بنا بر این شد که در این قسمت به بررسی دو مسئله بپردازیم:


مسئله اول:


گاهی بعضی به ویژه عده ای از جوانان مطرح می کنند چرا باید نماز بخوانیم؟


مگر این نیست که خدا نیازی به نماز ما ندارد و یا اینکه عبادت بجز خدمت خلق نیست لذا ما بجای نماز کارهای خیر زیادی انجام می دهیم و …


و اینچنین از زیر بار نماز شانه خالی می کنند.


برای پاسخ به تشریح مقدمه ای می پردازیم و ان اینکه:


اولا کسی که چنین سوالی را مطرح می کند متدین و مسلمان و خداپرست می باشد. و الا یک فرد بی دین که خدا را قبول ندارد کاری هم به نماز ندارد و کسی هم از او انتظاری ندارد.


حال باید از سوال کننده که مسلمان است و خدا را قبول دارد پرسید: آیا خدا را دوست می داری؟ که مطمئنا پاسخ او مثبت است.


سوال دوم اینست که ایا خدا را بیشتر دوست می دارید یا غیر خدا را؟ که مطمئنا می گوید خدا را. که قران هم اینگونه مومنین را وصف می کند:


و الذین امنوا اشد حبا لله


کسانی که ایمان آورده اند خدا را از هر کسی و هر چیزی بیشتر دوست می دارند.


هر کس و هر چیز را دوست داشته باشند خدا را بیشتر دوست دارند. او عاشق است و خدا معشوق. و مطمئنا یک مسلمان متدین نه ادعایی غیر از این دارد و نه ادعایی غیر از این را در مورد خود قبول دارد.


عرفا می گویند عشق و عشق بازی مرام دارد و ورود در میدان عشق بازی دارای حساب و قانون است به این صورت که:عاشق هیچگاه برای معشوق تعیین تکلیف نمی کند.


عاشق در برابر خواسته معشوق تسلیم محض می باشد. و چون چرا ندارد.


تا آنجا که منطق و تفکر عاشق را در برابر معشوق اینگونه به تصویر می کشند که عاشق خطاب به معشوق عرض می کند:

از تو به یک اشاره. از ما به سر دویدن


حال از ما به سر دویدن اشاره به روحیه تسلیم عاشق در برابر معشوق است چرا که کسی نمی تواند با سر راه برود چه رسد به با سر دویدن.


عاشق می خواهد بگو ید ای معشوق و ای محبوب من فقط تو را می بینم و فرمان تو را می شنوم. و بمجرد صدور فرمان از تو خود را به اب و آتش عشق و عملی ساختن فرمان تو می کنم.


تو همه وجود منی تو فکر منی ذکر منی خاطر منی.


این مرام عشق بازی است و حساب ورود به میدان عشق.


حال با توجه به این مقدمه سوال اینست که ای انسان آیا خدا را قبول داری؟


آیا نسبت به خدا عشق می ورزی؟


آیا عاشق خدا هستی؟


آیا برای خدا یک عاشق با مرام هستی با خیز؟


اگر تو عاشقی و خدا معشوق و اگر تو کشته عشقی معشوق چنین فرمان می دهد:


اقم الصلوه


نماز بخوان


و مرام عشق بازی اینست که عاشق در برابر خواسته معشوق چون و چرا نمی کند و تعیین تکلیف نمی نمايد. آنهم خواسته ای که با اندک زمانبری پرداخت بهای تمام هستی و همه نعمتهایی است که معشوق در اختیار عاشق قرار داده است.


و شانه خالی کردن از ادای نماز……


زهی بی انصافی و زهی غفلت…


ادامه دارد….


12پاسخ به “چرا بايد نماز بخوانيم؟”

  • سلام
    وبلاگ پر محتوایی دارید امیدوارم موفق باشید و روز به روززیبا تر وعلمی تر بشه

  • میلاد:

    جواب کاملی به من ندادی کافی نبود و جواب درستی ندادی باید بگی چرا من باید عاشق خدا باشم بعد بری جلوتر

  • نفس:

    ممنون
    خیلی خوب بود
    آقا میلاد اگه این حرفا مارو متقاعد نمیکنه، باید یه نگاهی به خودمون بندازیم و ببینیم که چیکار کردیم که عشق خدا از دلمون رفته

  • مهنام:

    اصلا توضیح دادنتون خوب نبود و گفته هاتون قانع کننده نبود ببینید منی که میام وبلاک سر میزنم برای اینکه چرا نماز نمی خوانم یعنی اینکه میخوام بخوانم که اومدم دنبالش اما انقدر عاشق و عاشق کردی به خودم رجوع کردم دیدم نه دوسش دارم ولی خدایی عاشق نیستم   نوشته هاتون انقدر تندو تیزه که آدم عقب نشینی می کنه می ترسه ما به برهان احتیاج داریم به دلیل من می خوام ببینم وقتی حال نماز خوندن ندارم چی منو بکشونه طرفش اینو می خوام

  • مهلا:

    اول سلام بعدش این جواب چیزی نبود که افکار پریشون منو سامون بده من قانع نشدم دلیل بیشتری میخوام میشه بیشتر توضیح بدین

  • reza:

    یک درصد هم قانع نشدم بهتره به ترتیب اینها رو می نوشتیت تا حداقل معلوم بود دارم چی می خوانم

  • مهدی:

    الف. خداوند متعال ، دارای کامل ترین وجود است و هیچگونه نقص و کاستی در ذاتش راه ندارد. اگر تمامی موجودات و بندگان ، خدا را عبادت کنند هیچ سودی برای خداوند ندارد و اگر هیچکدام از مخلوقات خداوند را عبادت نکنند ، ضرری برای خداوند ندارد . به عبارتی دیگر عبادت بندگان ( که نماز بالاترین عبادت است ) نه چیزی را به ذات کبریایی خداوند اضافه می کند و نه چیزی از آن کم می کند. تمام سود نماز خواند و ضرر ترک نماز شامل حال بندگان است.
    ب. بعد از این که فردی با اعتقاد و دلایل راسخ وارد دین اسلام شد باید به تمامی دستوراتی که در اسلام وارد شده است عمل کند . یکی از دستورات اسلام که در روایات به عنوان ستون دین اسلام معرفی شده است ، خواندن نماز است .
    پس نماز می خوانیم ( نماز را نیز با این ترکیب خاص می خوانیم ) چون خداوند علیم و حکیم اینگونه امر فرموده است. چه علت وجوب آن را بتوانیم بفهمیم و چه نتوانیم بفهمیم.
    ج. در قرآن و روایات برای نماز تأثیرات بسیار زیادی در زندگی دنیوی و اخروی بندگان را ذکر کرده اند . دانستن این آثار باعث می شود که شوق ما نسب به خواندن نماز بیشتر شود.
    1. …. أَقِمِ الصلَوةَ إِنَّ الصلَوةَ تَنهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ … (عنکبوت/45)
    …. نماز را بر پا دار كه نماز (انسان را) از زشتيها و منكرات باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است …..
    در آیه فوق به یکی از بزرگترین فلسفه های نماز خواندن اشاره شده است.
    نماز از آنجا كه انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى اندازد داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منكر است .(تفسير نمونه،ج 16 ،ص 285-286.)
    2. روح و اساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است, همان « ذكر الله » است كه در آیه‌ 45 سوره عنکبوت به عنوان برترین نتیجه بیان شده است….. أَقِمِ الصلَوةَ إِنَّ الصلَوةَ تَنهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ … (عنکبوت/45)
    البته ذكری كه مقدمه ی فكر, و فكری كه انگیزه عمل بوده باشد.
    3. نماز وسیله ی شستشوی از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است چرا كه خواه ناخواه نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته می كند, لذا در حدیثی می خوانیم: پیامبر از یاران خود سؤال كرد: « اگر بر در خانه یكی از شما نهری از آب صاف و پاكیزه باشد و در هر روز پپنج بار خود را در آن شستشو دهد, آیا چیزی از آلودگی و كثافت در بدن او می ماند؟».در پاسخ عرض كردند: نه, فرمود: « نماز درست همانند این آب جاری است, هر زمان كه انسان نمازی می خواند گناهانی كه در میان دو نماز انجام شده است از میان می رود»(1)
    4.نماز سدی در برابر گناهان آینده است, چرا كه روح ایمان را در انسان تقویت می كند, و نهال تقوی را در دل پرورش می دهد, و می دانیم « ایمان » و « تقوی » نیرومند ترین سد دربرابر گناهان است, و این همان چیزی است كه در آیه ی 45 سوره عنکبوت به عنوان نهی از فحشاء و منكر بیان شده است , و همان است كه در احادیث متعددی می خوانیم : افراد گناهكاری بودند كه شرح حال آنها را برای پیشوایان اسلام بیان كردند فرمودند: غم مخورید, نماز آنها را اصلاح می كند و كرد.
    5. نماز, غفلت زدا است, بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است كه هدف آفرینش خود را فراموش كنند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زود گذر گردند, اما نماز به حكم این كه در فواصل مختلف, و در هر شبانه روز پنج بار انجام می شود, مرتباً به انسان اخطار می كند, هشدار می دهد, هدف آفرینش او را خاطر نشان می سازد, موقعیت او را در جهان به او گوشزد می كند و این نعمت بزرگی است كه انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قویا به او بیدار باش گوید.
    6.نماز خود بینی و كبر را درهم می شكند, چرا كه انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر ركعت دو بار پیشانی بر خاك در برابر خدا می گذارد, خود را ذره ی كوچكی در برابر عظمت او می بیند, بلكه صفری در برابر بی نهایت.
    پرده های غرور و خود خواهی را كنار می زند, تكبر و برتری جوئی را در هم می كوبد.
    به همین دلیل علی ـ علیه السّلام ـ در آن حدیث معروفی كه فلسفه های عبادات اسلامی در آن منعكس شده است بعد از ایمان, نخستین عبادت را كه نماز است با همین هدف تبیین میكند می فرماید: خداوند ایمان را برای پاكسازی انسانها از شرك واجب كرده است و نماز را برای پاكسازی از كبر» (2)
    7. نمازوسیله پرورش فضائل اخلاق و تكامل معنوی انسان است, چرا كه انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد, به ملكوت آسمانها دعوت می كند, و با فرشتگان هم صا و همراز می سازد, خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند و با او به گفتگو بر می خیزد.
    تكرار این عمل در شبانه روز آن هم با تكیه روی صفات خدا, رحمانیت و رحیمیت و عظمت او مخصوصاً با كمك گرفتن از سوره های مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترین دعوت كننده به سوی نیكیها و پاكیها است اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان دارد.
    لذا در حدیثی از امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ می خوانیم كه در فلسفه نماز فرمود:« نماز وسیله ی تقرب هر پرهیزكاری به خدا است. »(3)
    8. نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می دهد ـ چرا كه نماز روح اخلاص را زنده می كند, زیرا نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار پاك و اعمال خالصانه, تكرار این مجموع در شبانه روز بذر سایر اعمال نیك را در جان انسان می پاشد و روح اخلاص را تقویت می كند.
    لذا در حدیثی معروفی می خوانیم كه امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ در وصایای خود بعد ازآن كه فرق مباركش با شمشیر ابن ملجم جنایتكار شكافته شد فرمود: « خدا را خدا درباره نماز , چرا كه ستون دین شما است».(4)
    می دانیم هنگامی كه عمود هیمه در هم بشكند یا سقوط كند هر قدر طنابها و میخهای اطراف محكم باشد اثریندارد, همچنین هنگامی كه ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می خوانیم: « نخستین چیزی كه در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود, و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود»!
    شاید دلیل این سخن آن باشد كه نماز رمز ارتباط خلق و خالق است, اگر به طور صحیح انجام گردد قصد قربت و اخلاص كه وسیله قبولی سائر اعمال است در او زنده می شود, و گرنه بقیه اعمال او مشوب و آلوده می گردد و از درجه اعتبار ساقط می شود.
    9. نماز قطع نظر از محتوای خودش با توجه به شرائط صحت دعوت به پاكسازی زندگی می كند, چرا كه می دانیم مكان نماز گزار, لباس نمازگزار, فرشی كه بر آن نماز می خواند, آبی كه با آن وضو می گیرد و غسل می كند, محلی كه در آن غسل و وضو انجام می شود باید از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاك باشد كسی كه آلوده به تجاوز و ظلم, ربا, غصب, كم فروشی, رشوه خواری و كسی اموال حرام باشد چگوه می تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر این تكرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران.
    10. نماز علاوه بر شرائط قبول یا به تعبیر دیگر صحت شرائط كمال دارد كه رعایت آنها نیز یك عامل مؤثر دیگر برای ترك بسیاری از گناهان است.
    در كتب فقهی و منابع حدیث, امور زیادی به عنوان موانع قبول نماز ذكر شده است از جمله مسأله شرب خمر است كه در روایات آمده است: « نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر این كه توبه كند.»(5)
    و در روایات متعددی می خوانیم: از جمله كسانی كه در نماز آنها قبول نخواهد شد پیشوای ستمگر است»(6)
    و در بعضی از روایات دیگر تصریح شده است كه نماز كسی كه زكات نمی پردازد قبول نخواهد شد, و همچنین روایات دیگری كه می گوید: خوردن غذای حرام یا عجب و خود بینی از موانع قبول نماز است, پیدا است كه فراهم كردن این شرایط قبولی تا چه حد سازنده است؟
    11. نمازروح انضباط را در انسان تقویت می كند, چرا كه دقیقاً باید در اوقات معینی انجام گیرد كه تأخیر و تقدیم آن هر دو موجب بطلان نماز است, همچنین آداب و احكام دیگر در مورد نیت و قیام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعایت آنها, پذیرش انضباط را در برنامه های زندگی كاملاً آسان می سازد.
    همه اینها فوائدی است كه در نماز, قطع نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ویژگی جماعت را بر آن بیفزائیم ـ كه روح نماز همان جماعت است ـ بركات بی شمار دیگری دارد كه این جا جای شرح آن نیست.گفتار خود را در زمینه فلسفه و اسرار نماز با حدیث جامعی كه از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده پایان می دهیم:
    امام در پاسخ نامه ای كه از فلسفه نماز در آن سؤال شده بود چنین فرمود:
    علت تشریع نماز این است كه توجه و اقرار به ربوبیت پروردگار است, و مبارزه با شرك و بت پرستی, و قیام در پیشگاه پروردگار در نهایت خضوع و نهایت تواضع, و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش از معاصی گذشته, و نهادن پیشانی بر زمین همه روز برای تعظیم پروردگار.
    و نیز هدف این است كه انسان همواره هشیار و متذكر باشد, گرد و غبار فراموشكاری بر دل او ننشیند, مست و مغرور نشود, خاشع و خاضع باشد, طالب و علاقمند افزونی در مواهب دین و دنیا گردد.
    علاوه بر این كه مداومت ذكرخداوند در شب و روز كه در پرتو نماز حاصل می گردد, سبب می شود كه انسان مولا و مدبر و خالق خود را فراموش نكند, روح سركشی و طغیانگری بر او غلبه ننماید.
    و همین توجه به خداوند و قیام در برابر او, انسان را از معاصی باز می دارد. و از انواع فساد جلوگیری می كند.(7)
    منبع : تفسير نمونه ،ج 16 ، 289- 294.

  • مهدی:

    سلام
    الف. خداوند متعال ، دارای کامل ترین وجود است و هیچگونه نقص و کاستی در ذاتش راه ندارد. اگر تمامی موجودات و بندگان ، خدا را عبادت کنند هیچ سودی برای خداوند ندارد و اگر هیچکدام از مخلوقات خداوند را عبادت نکنند ، ضرری برای خداوند ندارد . به عبارتی دیگر عبادت بندگان ( که نماز بالاترین عبادت است ) نه چیزی را به ذات کبریایی خداوند اضافه می کند و نه چیزی از آن کم می کند. تمام سود نماز خواند و ضرر ترک نماز شامل حال بندگان است.
    ب. بعد از این که فردی با اعتقاد و دلایل راسخ وارد دین اسلام شد باید به تمامی دستوراتی که در اسلام وارد شده است عمل کند . یکی از دستورات اسلام که در روایات به عنوان ستون دین اسلام معرفی شده است ، خواندن نماز است .
    پس نماز می خوانیم ( نماز را نیز با این ترکیب خاص می خوانیم ) چون خداوند علیم و حکیم اینگونه امر فرموده است. چه علت وجوب آن را بتوانیم بفهمیم و چه نتوانیم بفهمیم.
    ج. در قرآن و روایات برای نماز تأثیرات بسیار زیادی در زندگی دنیوی و اخروی بندگان را ذکر کرده اند . دانستن این آثار باعث می شود که شوق ما نسب به خواندن نماز بیشتر شود.
    1. …. أَقِمِ الصلَوةَ إِنَّ الصلَوةَ تَنهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ … (عنکبوت/45)
    …. نماز را بر پا دار كه نماز (انسان را) از زشتيها و منكرات باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است …..
    در آیه فوق به یکی از بزرگترین فلسفه های نماز خواندن اشاره شده است.
    نماز از آنجا كه انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء و معاد مى اندازد داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منكر است .(تفسير نمونه،ج 16 ،ص 285-286.)
    2. روح و اساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است, همان « ذكر الله » است كه در آیه‌ 45 سوره عنکبوت به عنوان برترین نتیجه بیان شده است….. أَقِمِ الصلَوةَ إِنَّ الصلَوةَ تَنهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ … (عنکبوت/45)
    البته ذكری كه مقدمه ی فكر, و فكری كه انگیزه عمل بوده باشد.
    3. نماز وسیله ی شستشوی از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است چرا كه خواه ناخواه نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته می كند, لذا در حدیثی می خوانیم: پیامبر از یاران خود سؤال كرد: « اگر بر در خانه یكی از شما نهری از آب صاف و پاكیزه باشد و در هر روز پپنج بار خود را در آن شستشو دهد, آیا چیزی از آلودگی و كثافت در بدن او می ماند؟».در پاسخ عرض كردند: نه, فرمود: « نماز درست همانند این آب جاری است, هر زمان كه انسان نمازی می خواند گناهانی كه در میان دو نماز انجام شده است از میان می رود»(1)
    4.نماز سدی در برابر گناهان آینده است, چرا كه روح ایمان را در انسان تقویت می كند, و نهال تقوی را در دل پرورش می دهد, و می دانیم « ایمان » و « تقوی » نیرومند ترین سد دربرابر گناهان است, و این همان چیزی است كه در آیه ی 45 سوره عنکبوت به عنوان نهی از فحشاء و منكر بیان شده است , و همان است كه در احادیث متعددی می خوانیم : افراد گناهكاری بودند كه شرح حال آنها را برای پیشوایان اسلام بیان كردند فرمودند: غم مخورید, نماز آنها را اصلاح می كند و كرد.
    5. نماز, غفلت زدا است, بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است كه هدف آفرینش خود را فراموش كنند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زود گذر گردند, اما نماز به حكم این كه در فواصل مختلف, و در هر شبانه روز پنج بار انجام می شود, مرتباً به انسان اخطار می كند, هشدار می دهد, هدف آفرینش او را خاطر نشان می سازد, موقعیت او را در جهان به او گوشزد می كند و این نعمت بزرگی است كه انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قویا به او بیدار باش گوید.
    6.نماز خود بینی و كبر را درهم می شكند, چرا كه انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر ركعت دو بار پیشانی بر خاك در برابر خدا می گذارد, خود را ذره ی كوچكی در برابر عظمت او می بیند, بلكه صفری در برابر بی نهایت.
    پرده های غرور و خود خواهی را كنار می زند, تكبر و برتری جوئی را در هم می كوبد.
    به همین دلیل علی ـ علیه السّلام ـ در آن حدیث معروفی كه فلسفه های عبادات اسلامی در آن منعكس شده است بعد از ایمان, نخستین عبادت را كه نماز است با همین هدف تبیین میكند می فرماید: خداوند ایمان را برای پاكسازی انسانها از شرك واجب كرده است و نماز را برای پاكسازی از كبر» (2)
    7. نمازوسیله پرورش فضائل اخلاق و تكامل معنوی انسان است, چرا كه انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد, به ملكوت آسمانها دعوت می كند, و با فرشتگان هم صا و همراز می سازد, خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند و با او به گفتگو بر می خیزد.
    تكرار این عمل در شبانه روز آن هم با تكیه روی صفات خدا, رحمانیت و رحیمیت و عظمت او مخصوصاً با كمك گرفتن از سوره های مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترین دعوت كننده به سوی نیكیها و پاكیها است اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان دارد.
    لذا در حدیثی از امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ می خوانیم كه در فلسفه نماز فرمود:« نماز وسیله ی تقرب هر پرهیزكاری به خدا است. »(3)
    8. نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می دهد ـ چرا كه نماز روح اخلاص را زنده می كند, زیرا نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار پاك و اعمال خالصانه, تكرار این مجموع در شبانه روز بذر سایر اعمال نیك را در جان انسان می پاشد و روح اخلاص را تقویت می كند.
    لذا در حدیثی معروفی می خوانیم كه امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ در وصایای خود بعد ازآن كه فرق مباركش با شمشیر ابن ملجم جنایتكار شكافته شد فرمود: « خدا را خدا درباره نماز , چرا كه ستون دین شما است».(4)
    می دانیم هنگامی كه عمود هیمه در هم بشكند یا سقوط كند هر قدر طنابها و میخهای اطراف محكم باشد اثریندارد, همچنین هنگامی كه ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می خوانیم: « نخستین چیزی كه در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود, و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود»!
    شاید دلیل این سخن آن باشد كه نماز رمز ارتباط خلق و خالق است, اگر به طور صحیح انجام گردد قصد قربت و اخلاص كه وسیله قبولی سائر اعمال است در او زنده می شود, و گرنه بقیه اعمال او مشوب و آلوده می گردد و از درجه اعتبار ساقط می شود.
    9. نماز قطع نظر از محتوای خودش با توجه به شرائط صحت دعوت به پاكسازی زندگی می كند, چرا كه می دانیم مكان نماز گزار, لباس نمازگزار, فرشی كه بر آن نماز می خواند, آبی كه با آن وضو می گیرد و غسل می كند, محلی كه در آن غسل و وضو انجام می شود باید از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاك باشد كسی كه آلوده به تجاوز و ظلم, ربا, غصب, كم فروشی, رشوه خواری و كسی اموال حرام باشد چگوه می تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر این تكرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران.
    10. نماز علاوه بر شرائط قبول یا به تعبیر دیگر صحت شرائط كمال دارد كه رعایت آنها نیز یك عامل مؤثر دیگر برای ترك بسیاری از گناهان است.
    در كتب فقهی و منابع حدیث, امور زیادی به عنوان موانع قبول نماز ذكر شده است از جمله مسأله شرب خمر است كه در روایات آمده است: « نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر این كه توبه كند.»(5)
    و در روایات متعددی می خوانیم: از جمله كسانی كه در نماز آنها قبول نخواهد شد پیشوای ستمگر است»(6)
    و در بعضی از روایات دیگر تصریح شده است كه نماز كسی كه زكات نمی پردازد قبول نخواهد شد, و همچنین روایات دیگری كه می گوید: خوردن غذای حرام یا عجب و خود بینی از موانع قبول نماز است, پیدا است كه فراهم كردن این شرایط قبولی تا چه حد سازنده است؟
    11. نمازروح انضباط را در انسان تقویت می كند, چرا كه دقیقاً باید در اوقات معینی انجام گیرد كه تأخیر و تقدیم آن هر دو موجب بطلان نماز است, همچنین آداب و احكام دیگر در مورد نیت و قیام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعایت آنها, پذیرش انضباط را در برنامه های زندگی كاملاً آسان می سازد.
    همه اینها فوائدی است كه در نماز, قطع نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ویژگی جماعت را بر آن بیفزائیم ـ كه روح نماز همان جماعت است ـ بركات بی شمار دیگری دارد كه این جا جای شرح آن نیست.گفتار خود را در زمینه فلسفه و اسرار نماز با حدیث جامعی كه از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده پایان می دهیم:
    امام در پاسخ نامه ای كه از فلسفه نماز در آن سؤال شده بود چنین فرمود:
    علت تشریع نماز این است كه توجه و اقرار به ربوبیت پروردگار است, و مبارزه با شرك و بت پرستی, و قیام در پیشگاه پروردگار در نهایت خضوع و نهایت تواضع, و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش از معاصی گذشته, و نهادن پیشانی بر زمین همه روز برای تعظیم پروردگار.
    و نیز هدف این است كه انسان همواره هشیار و متذكر باشد, گرد و غبار فراموشكاری بر دل او ننشیند, مست و مغرور نشود, خاشع و خاضع باشد, طالب و علاقمند افزونی در مواهب دین و دنیا گردد.
    علاوه بر این كه مداومت ذكرخداوند در شب و روز كه در پرتو نماز حاصل می گردد, سبب می شود كه انسان مولا و مدبر و خالق خود را فراموش نكند, روح سركشی و طغیانگری بر او غلبه ننماید.
    و همین توجه به خداوند و قیام در برابر او, انسان را از معاصی باز می دارد. و از انواع فساد جلوگیری می كند.(7)
    منبع : تفسير نمونه ،ج 16 ، 289- 294.

  • رمینا:

    سلام من نمیدونم چرا خدا از ما امتحان میگیره ؟ اگه خدا همه چیزو میدونه پس حتما میدونه که ما اون امتحان رو چه جوری میگذرونیم من که امتحان خدارو لازم نمیدونم میشه جواب من رو بدید ممنون

  • رمینا:

    سلام میشه لطفا مزایای نماز راو برام بگید ممنون میشم

  • رمینا:

    دوباره سلام راستش من نمیدونم چرا وقتی میخوام یه نماز درست حسابی بخونم از خدا خجالت میکشم میشه کمی راه نمایی کنید؟

  • Fatima:

    مهدی از صمیم قلبم بابت توضیحات روشن و مفیدت ازت ممنونم. عالی بود.


Fatal error: Uncaught ValueError: Unknown format specifier "�" in /home/etrenamaz/public_html/wp-includes/comment-template.php:2082 Stack trace: #0 /home/etrenamaz/public_html/wp-includes/comment-template.php(2082): printf('\xDB\x8C\xDA\xA9 \xD9\x86\xD8\xB8\xD8\xB1 \xD8\xA8\xD8...', '<a href="#comme...') #1 /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php(189): comment_form_title('\xDB\x8C\xDA\xA9 \xD9\x86\xD8\xB8\xD8\xB1 \xD8\xA8\xDA...', '\xDB\x8C\xDA\xA9 \xD9\x86\xD8\xB8\xD8\xB1 \xD8\xA8\xD8...') #2 /home/etrenamaz/public_html/wp-includes/comment-template.php(1591): require('/home/etrenamaz...') #3 /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/single.php(116): comments_template() #4 /home/etrenamaz/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include('/home/etrenamaz...') #5 /home/etrenamaz/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/etrenamaz...') #6 /home/etrenamaz/public_html/index.php(17): require('/home/etrenamaz...') #7 {main} thrown in /home/etrenamaz/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 2082