فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

نماز آیات

بسم الله الرحمن الرحیم


 
نمازی است دو رکعتی با کیفیت مخصوص، که هنگام پیش آمدن برخی پدیده هایی که در طبیعت رخ می دهد و حالت غیر عادی دارد (موجب وحشت انسان ها می شود، یا حتی باعث ترس نشود) مثل گرفتن خورشید یا ماه واجب می شود.


نماز آیات به واسطه چهار چیز واجب می شود: 1. گرفتن خورشید (کسوف) 2. گرفتن ماه (خسوف) 3. زلزله 4. رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ وحشت آور که بیشتر مردم از آن بترسند.
بنابر احتیاط واجب، در پی حوادث وحشتناک زمینی مثل شکافتن و فرو رفتن، زمین در صورتی که بیشتر مردم بترستد، باید نماز آیات خواند.


نماز آیات دو رکعت است. در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن به این ترتیب است که نماز گذار بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره بخواند بعد به رکوع رود بعد سر از رکوع بردارد و دوباره یک جمد و یک سوره تمام بخواند باز به رکوع رود تا پنج مرتبه به رکوع رفتن و خواندن حمد و سوره تکرار شود بعد از بلند شدن از رکوع پنجم، به سجده رود و دو سجده به جا آورد بعد برخیزد و رکعت دوم نماز را هم مثل رکعت اول بخوانید بعد دو سجده و تشهد و سلاک نماز را بخواند.


نماز آیات را به طریق دیگری هم می توان خواند و آن به این ترتیب است که
نمازگزار بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد آیه های یک سوره مثل، سوره اخلاص را پنج قسمت کند. یک آیه یا بیشتر از ان را بخواند و بعد از هر قسمت  به رکوع رود. ذکر رکوع بگوید و دوباره بایستد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم را بخواند و به همین ترتیب ادامه دهد تا پنج رکوع خوانده شود. برای مثال:


بسم الله الرجمن الرحیم
رکوع و ذکر آن
قل هو الله احد
رکوع و ذکر آن
الله الصمد
رکوع و ذکر آن
لم یلد و لم یولد
رکوع و ذکر آن
و لم یکن له کفوا احد
رکوع و ذکر آن


وقتی پنج رکوع تمام شد، بایستد و سپس به سجده برود دو سجده به جا آورد بعد دوباره قیام کند، جمد بخواند و باز سوره را پنج قسمت کرده با پنج رکوع بخواند (مثل رکعت اول) بعد دو سجده و تشهد و سلام را به جای آورد.


اگر نماز گزار در یک رکعت نماز آیات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دوم، سوره را با پنج قسمت بخواند، (رکعت اول به شکل اولی نماز و رکعت دوم به شکل دومی نماز) اشکال ندارد.


چیزهایی که در نمازهای یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم همین شکل است. ولی در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه، نماز کزار سه مرتبه به قصد امید ثواب بگوید: الصلوه

یک پاسخ به “نماز آیات”

یک نظر بگذارید


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php on line 201