فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

حاج آخوند و نماز بر روي يخ

بسم الله

حاج ملا عباس تربتي معروف به حاج آخوند از علما و عرفاي وارسته معاصر مي باشند در كرامات و فضائل اين مرد ، مطالب زيادي گفته اند. كتاب ارزشمند «فضيلتهاي فراموش شده» در شرح حال و زندگي نامه اين عارف نامي نوشته شده كه مطالعه آن را براي جوانان توصيه مي نمایيم. يكي از مسائلي كه ايشان بدان بسيار اهميت مي دادند و به عمل نمودن آن مقيد بودند نماز اوّل وقت بود.

خاطره اي را فرزندشان نقل مي كنند كه شنيدني است.

«پدرم عازم كاريزك گشت كه هيزم بياورد. مرا نيز چون هيچ گونه تفريح و گردشي در تربت نداشتيم و دلتنگ بوديم با خود برد. دو شب در كاريزك بوديم تا آنكه يك بار هيزم و خورجيني از بعضي لوازم خوردني زمستاني فراهم كردند. شب دوم يك ساعت به اذان صبح مانده از كاريزك براي رفتن به تربت به راه افتاديم. زيرا اگر مي مانديم تا آفتاب برآيد يخ زمين باز مي شد و راه پيمودن با الاغ در ميان گل، كار دشواري بود. شب بسيار سردي بود. آسمان صاف و ستارگان درشت و درخشان بودند. ولي سردي هوا گوش و گردن و دست و پا را مي سوزاند. دو الاغ داشتيم كه يكي را هيزم بار كرده بودند و خورجين را بار يكي ديگر كرده و مرا روي آن سوار كردند. مردي بود به نام شيخ حبيب از دوستان و مريدان پدرم تا روستاي حاجی آباد كه در راه كاريزك به تربت است و سه كيلومتر با كاريزك فاصله دارد همراه ما آمد. در فاصله كاريزك تا حاجي آباد پدرم همچنان كه پياده مي آمد نماز شبش را خواند و شيخ حبيب نيز با او همراهي مي كرد. چون به حاجي آباد رسيديم صبح دميد و در آن هواي سرد و باد تند و بوراني كه مي وزيد روي آن زمينهاي يخ زده كه بدن انسان را خشك مي كرد، مرحوم حاج آخوند جلو ايستاد رو به قبله و شيخ حبيب به او اقتدا كرد. نخست اذان گفتند و سپس اقامه و نماز صبح را با همان طمأنينه و خضوع و توجهي خواند كه هميشه مي خواند در حالي كه از چشمان من از شدت سرما اشك مي ريخت و دانه هاي اشك روي گونه هايم يخ مي بست. پس از نماز، شيخ حبيب به سوي كاريزك برگشت و ما راه تربت را در پيش گرفتيم و لازم نيست كه بنويسم با چه مشقت نزديك ظهر به تربت رسيديم».

5پاسخ به “حاج آخوند و نماز بر روي يخ”

  • Amir:

    "و دانه های اشک روی گونه هایم یخ می بست"
     
    عزیز، یک چیزی بگو که قابل باور باشه! برای یخزدن آب شور (اشک) دما باید ۴۰ درجه زیر صفر باشه!! در ضمن پوست باید در اون درجه باشه، و الا گرمای پوست به اشک میرسه! این یعنی‌ اینکه بدن اون بچه باید منجمد شده باشه!
    مگر در حوزه تخصصی شما یاد نمیدن که گفت هارا چطور با عقل و دانش بشری محک بزنید خانم؟! تبلییغ آئین با گزافه، ضّد تبلییغ هست عزیز!

    • عطر نماز:

      ّبرادر
      گاهی در ادبیات اغراق نوعی از بیان است برای درک راحت تر مخاطب از واقعیت

  • با سلام به شما برادر روشن فکر بی فکر امثال شماها اگر معجزه پیامبر را با چشمتان ببینید با زهم مثل بنی اسرائیل بهانه تراشی می کنید  شما درک این مطالب را نداری

  • مهدی:

    با مدعی مگویید اسرار عشق مستی

یک نظر بگذارید


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php on line 201