فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

احکام نماز جماعت (قسمت اول)

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام!

راستش هر سال كه امام رضا ع مي طلبن و چند روزي رو مشهد مهمونشون هستيم، خب! معمولا نمازها رو توي يكي از صحنهاي حرم به جماعت مي خونيم و چون معمولا اكثرا مسافر هستند موردي كه متاسفانه خيلي به چشم مي خوره اينه كه خيلي ها نمي دونن چطوري دو نماز را با يك دونه نماز امام جماعت يكي كنند يا حتي اگه در ركعت دوم و سوم و چهارم برسن نمي دونن چطوري نمازشون رو به نماز امام جماعت وصل كنند يا اونايي هم كه مي دونند تو بعضي از ريزه كاريا اشتباه مي كنن.

منم كه مي دونيد بچه مثبتم و مهمتر از اون سر به زير، اگه يكي از اينجور موارد بغل دستم وايساده باشه اصلا هواسم پرت نميشه و اصلا مجبور نميشم كه دوباره نمازم رو اعاده كنم.

در مورد عمده مسايلي از احكام نماز و وضو و غسل و چند تا ديگه مورد تو عطر نماز توضيح دادم.

هر چي هم كه جا مونده بود و نگفتم يا براتون سواله بپرسيد، بررسي مي كنم جواب مي دم.

الان نيت دارم كه در متنهاي كوتاه هر دفعه يكي از احكام و مسايلي كه در مورد نماز جماعت هست رو مطرح كنيم:

در نماز جماعت به پيش نماز، امام و به كسي كه پشت سر او ايستاده ماموم گفته مي شود.

خب! نكته هاي ياداشت اول:

بالاترين فضيلت نماز جماعت از ان كسي است كه همراه با تكبره الاحرام امام، نماز خود را ببندد.

روايت داريم در يكي از نمازهاي جماعت پيامبر ص، سلمان به اندازه يك بسم الله سوره حمد ديرتر نماز خود را بست. بعد از نماز پيامبر ص به خاطر فضيلت عظيمي كه از او فوت گشته بود به او تسليت گفتند.

در ركعت اول و دوم قبل از ركوع يعني هنگامي كه امام در حال خواندن حمد و سوره است هر زماني كه وي در حال خوانده حمد و سوره هست ماموم مي تواند نماز خود را ببندد.

ماموم اگر در حالي نماز خود را وصل به نماز امام كند كه امام در حال ركوع است ماموم در صورتي مي تواند نماز را ببندد كه به اندازه چند ثانيه اي بعد از تكبره الاحرام بايستد تا بدن ارام گيرد و بعد به ركوع رود (كه هنوز امام جماعت بايد در ركوع باشد) نماز او صحيح است.

در ركعت سوم و چهارم، اگر به اندازه خواندن يك سوره حمد ماموم فرصت دارم مي تواند نماز را ببندد. در غير اين صورت بايد منتظر بايستد تا:

امام به ركوع رود.-

-ماموم تكبيره الاحرام را بگويد و به اندازه چند ثانيه(2-3 ثانيه) بايستد و سپس به ركوع رود كه البته امام هنوز بايد در حال ركوع باشد. 

در همه موارد اگر امام از ركوع بلند شود و ماموم نماز خود را ببندد، نماز باطل است.

سوالات خود را مطرح كنيد تا در بين مطالب گنجانده شود.

التماس دعا

يا علي

یک نظر بگذارید


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php on line 201