فهرست مطالب
آمار بازدیدکنندگان

شك،وسواس، شكاك

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام!

قرار بود فقط به يك سري از سوالات مطروحه جواب داده بشه اما …

اما اينو بگم نه در توانايي من هست، نه نيت اين رو دارم كه به مسائل به طور ريشه اي بپردازم. اگر جايي قصور ميشه علت همينه.

خب! در اين يادداشت تنها به چند تا مسئله در مورد شك و وسوسه، ادم شكاك و وسواسي مي پردازيم.

البته در مورد تقليد هم كه يادتونه فقط قرار بود چند تا مسئله رو بگيم…

نكته اول: شك و وسواس متاسفانه بيماري هست كه دست به گريبان خيلي از افراد در امور عبادي ميشود.

شك و وسواس توسط شيطاني به نام خناس به وجود مي ايد كه ماموريت دارد با ايجاد وسوسه و شك در امور عبادي بندگان را در انجام فرائض خود دچار مشكل سازد.

انسان شكاك و وسواسي مورد لعن خداست.

بله مورد لعن خدا…

چرا؟

چون شك و وسوسه موجب هدر رفتن وقت و هزينه و امكانات مي شود و مسرف هم مورد لعن خدا، چرا كه اسراف حرام است.

طرح چند مسئله به همراه راه درمان شك

توجه داشته باشيم كه در وهله اول اين نكته هميشه مد نظر ما باشد كه:

در اكثر موارد شك ما ناشي از جهل نسبت به مسئله فقهي ان است

به همين علت است كه در بحث تقليد سفارش شد حتما بخش عبادي رساله توضيح المسائل مجتهد خود مطالعه شود.

نكته دوم: اينكه توجه داشته باشيد هرگاه به مرحله اي رسيديم كه بيش از حد شك مي كنيم از نظر فقهي در زمره كثير الشك قرار مي گيريم و

شك انسان كثير الشك باطل است

و نبايد به ان بهايي داده شود.

حكم فقهي بطلان شك كثير الشك بالاترين و بهترين راه درماني است.

چرا كه اهميت ندادن به شك كم كم موجب رفع ان مي شود.

بازم هم تاكيد مي كنم بهتر است بخش عبادي توضيح المسائل مطالعه شود كه همين باعث رفع بسياري از شكهاي ايجاد شده مي شود.

نكته بعدي قابل ذكر در حيطه شك اينست كه همه شكها باطل نيست.

دو نوع شك داريم:

1. شك صحيح (زماني كه شك ايجاد شود براي برطرف شدن شك اعمالي سفارش شده كه سعي مي كنيم در يادداشت بعدي به شك هاي صحيحي كه در ركعات نماز ايجاد مي شود، بپردازيم.)

2. شك باطل يا شك بعد از محل (شك بعد از محل يعني شك كردن بعد از كليه افعال و اذكاري كه زمان آنها گذشته است.)

خب! حالا با ذكر يك مثال با يك تير دو تا نشون رو هدف مي گيريم:

در هنگام وضو گرفتن اگر ابي زايد از اب وضو به اعضاء وضو بريزد بايد حتما در ان لحظه از دل بگذرانيم كه اين اب داخل در اب وضو شود.

تنها از دل بگذرانيم: نيت وضو

مثلا: در هواي باراني اگر مشغول وضو گرفتن هستيم آب باران آب زائد ار وضو محسوب مي شود و زماني كه به صورت در حال شستن يا دستهاي در حال شستن بريزد بايد نيت وضو كرده شود تا آب باران هم داخل در اب وضو شود.

يا هنگامي كه بعد از اتمام شستن صورت شير آب را براي شستن دست راست باز مي كنيم يا بعد از شستن دست راست شير آب را براي شستن دست چپ باز مي كنيم بالتبع هميشه شير آب خيس است.

در هنگام باز كردن شير آب بايد نيت وضو كرده شود تا آب شير داخل در آب وضو شود.

يا زماني كه شخص ديگري به شوخي يا به سهو آبي را به اعضاء وضو در حال شستن بريزد در اينگونه موارد حتما بايد نيت وضو كرده شود و گرنه وضو باطل است.

حال!

اگر بعد از وضو شك كنيم كه آيا اين نيتها را از دل گذرانده ايم يا نه

اين شك، شك بعد از محل محسوب مي شود

و

باطل است.


 

و به بركت صلوات بر محمد و آل محمد

التماس دعا

يا علي

یک نظر بگذارید


Warning: Undefined variable $user_ID in /home/etrenamaz/public_html/wp-content/themes/izidreams/izidreams/comments.php on line 201